Vegan baby!

Hoppas ni haft det bra! Sjalv har jag haft det bra, men Fick en helt my grej.
Blev jatte acklad av nastan all mat. Men specielt all kott, egg och kyckling.
Det ar extremt jobbigt da jag maste fa I mig proteiner. Har gatt sa langt att jag inte ens kan kanna lukten. Jag som alltid alskat kyckling ratter etc. Allt jag vill ata just nu ar frukt, sallad och yogurt glass. Jag kan Fa I mig pasta och andra Fa saker. Men jag ar hungrig eftersom jag ar van att ata kott.
Tofu vill jag heller inte ata :/
Nagon som vet nagon protein rik vegan mat?
Jag kan ju inte leva I pa frukt och glass haha!
Nu har det I och for sig blivit lite battre :)

Idag ska jag traffa tjejerna Rebecca och Desiree, Vo tankte ta en fika hanga lite samt kanske shoppa lite.

Hors snart

Puss

blogstats trackingpixel

16 reaktion på “Vegan baby!

  1. Hej! Jag kunde inte heller äta kött första 3 månaderna, blev superäcklad så jag började äta vegetariskt. I månad 4 blev jag dock sugen på kött igen och ville inte alls längre äta vegetariskt.

  2. Glöm inte att vi levt i en proteinhets de senaste åren och därför är benägna att äta mer protein än vad vi faktiskt behöver. Jag har själv dragit ner på köttet av egen vilja, jag äter rött kött Max en gång i veckan och kyckling eller fisk någon gång i veckan. Istället äter jag en del bönor och har hummus på mackan. det finns ju protein i exempelvis pasta och broccoli med även om det inte är lika mycket som i en bit kyckling, men man fyller en bit av behovet ändå. det jag vill få sagt är att även om du inte får i dig protein igenom kött så finns det i andra saker du äter utan att kanske tänka på det. Sen kan du ju välja lite mat som innehåller extra proteiner, som bönor exempelvis. Om du är orolig för bebis så kan du ju alltid kolla med din läkare och kanske ta lite prover.

  3. Quinoa, quorn och bönor är bra källor till protein om du inte vill äta tofu och andra sojaprodukter. Även pasta, nötter och frön innehåller bra med protein, men dock saknar dem aminosyror som är bra att få i sig helst varje dag! Jag är vegetarian och det finns en sida på facebook ”vad äter du för vecanmat idag?” Där jag brukar få massa inspo till middagar :) lycka till!

  4. Jag kunde inte äta kött förrän v12 igen. Och då fisk och kyckling. Fortfarande inte en köttbit. Men gärna fisk med citrus och gröna grönsaker. Så det kommer säkert gå över för dig också – främst att klara av stekosen. Kroppen är fantastisk på det sättet – den kommer berätta för dig vad du vill ha/behöver

  5. Vi veganer får i oss proteiner när vi äter baljväxter (linser, bönor, ärtor). Vissa grönsaker innehåller proteiner, t.ex. broccoli. Frön såsom solrosfrön, chia frön och linfrön är bra. Och glöm inte nötter (fast det äter inte jag på grund av den höga fetthalten).

  6. Hej!
    Jag var precis likadan under de första månaderna av graviditeten. Det kommer gå över med tiden och tror det är lugnt sålänge man får i sig något öht. Efter femte månaden började suget och ätandet igen:) blev en pojke för mig

  7. Glömde skriva grattis till graviditeten och lycka till med allt. Jag hopps att allt slutar bra för din del med/)

  8. Hej! Googla vegan lentilcurry, använd röda linser de blir jätte gått. O googla andra veganska mat också. Chickpea curry e gått aswell :)

  9. Sojaprodukter och quorn innehåller högkvalitativt protein (samma som i kött). Quinoa innehåller också bra protein. Linser och bönor, inte min favorit men i en gryta är det supergott :) Finns också bönpasta som är gott!

  10. Hej! Va kul att du känner för att vara vegan! Det är ju bra för både hälsan, djurerna och miljön.

    För det första så behöver vi inte alls så mycket protein som vi låter oss tro, alla är rädda för att vi inte får i oss tillräckligt med protein vilket är ganska absurt då det är jättesvårt och extremt ovanligt att få i sig för lite, våra kroppar är inte ens menade att äta kött från första början, om det skulle vara så så skulle vi inte ha några problem att äta rått kött som alla djur kan som är menade för det. Så vi är egentligen som alla de andra växtätande djuren här på jorden som aldrig äter andra djur. Och för det andra så finns det protein i all mat, även frukt och grönsaker, bara att det är mindre mängder.

    Men ja skulle inte rekommendera att endast äta frukt och grönsaker i längden utan lägg gärna till nötter och fröer i dina sallader o så, från de så får du både nyttiga fetter och proteiner som du behöver. Man kan även få mycket protein från baljväxter, vilket är t.ex. linser och bönor, det finns många olika linser och bönor som kan vara goda att lägga till i sallader.

    Hoppas att detta hjälper!
    Säg till ifall du eller någon annan vill veta mer :)

    Mvh
    Jonny

  11. Prova Falafel sallad! Om man lagar falafeln i ugnen istället för att fritera är det dessutom rätt hälsosamt. Quinoa har protein i sig, och jag vet inte om du också är äcklad av det men ost har också protein, t.ex. halloumi är väldigt gott i sallad men också rätt salt.
    Måste dock påpeka att jag vet inte om något av det jag rekommenderat är sådant man inte får äta som gravid, har inte koll på sånt!

  12. Jag har bf 21 september. Har varit trött men inte vart illamående alls mer än just när det osat mat. Jag äter mest sallader och frukt för tillfället. Men jag tycker att sista veckan har gått mycket, mycket bättre. Tror man ska vara tacksam för att man inte är sängliggande och kräks dagarna i ända som vissa andra gör.
    Kul med nån annan som har bf ungefär samtidigt. :)

  13. Tempeh är bäst! Hög protein halt och jättebra för magen. Ät inte tofu som inte är fermenterad. Sojaprodukter som inte är fermenterade är jättedåligt för beben. Men Tempeh är fermenterad (en process den genomgår) som gör den superbra för kroppen. Du kan steka och krydda, eller göra en wok. Bästa ersättaren för kött. Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>