Levaxin!

Levaxin75um_can100pcs.ashx

Jag tror jag berättat förut att jag ta Levaxin varje dag. Har gjort det ett tag då min kropp inte producerar den hormonen.
Det är därför jag tror att jag var lite större förut för er som undrar och tror att jag typ bantat eller något vilket jag aldrig har gjort i mitt liv.
Hur som helst så har min Svenska medicin tagit slut och jag har börjat ta levaxinet min Amerikanska doktor har skrivit ut, det ska vara samma sak. Men mår plötsligt jättedåligt av den. Har ingen energi och är jätteirriterad, torr hud och mina ögon svider. Det kan ju också vara något annat men detta har hänt efter att jag bytt medicinen i några dagar. Någon som vet om det kan vara olika mellan olika mediciner beroende på land?
Vet inte vad jag ska göra mår skit. :(

blogstats trackingpixel

14 reaktion på “Levaxin!

  1. Självklart är det skillnad på olika mediciner även om de kommer från samma land. Det är ju olika läkemedelsbolag som tillverkar dem och även om de innehåller samma ”aktiva ämne”, alltså det som hjälper sjukdommen så har de andra ingredienser så att säga som man kan reagera olika på. Försöka få någon att skicka medicinen till dig istället med läkarintyg ifall de stoppas i tull osv.

  2. Om man äter en medicin under en längre period så vänjer sig kroppen vid den och om den börjar få något som den inte är van vid kan kroppen reagera som du beskriver ! Kolla upp att det är samma substanser i den svenska vs den amerikanska! Skulle rekomendera dig att gå tillbaka till den svenska eller se om dina biverkningar går över då de fortfarande är nytt för kroppen! Blessings xoxo

  3. Jag har hört att man skall vara försiktig när man byter märke/tillverkare av Levaxin (har en kompis som är på Levaxin). Du bör genast kolla upp det med din läkare, och/eller din pharmacist.

  4. Hade du fel på T4? vIlka hormon är det du har för mycket och för lite av. Ska nämligen få reda på om jag ska ta medicin eller ej. Hade lågt T4…

  5. Jag är också sjuksköterska och våra svenska patienter har checkups med tsh t3 t4 ofta. De besvär du beskriver kan mycket väl komma från dem hormonerna så pallra dig iväg för ett blodprov snarast. Har ingen aning om ifall där är andra tablettbindande substanser o likn i de amerikanska pillren, hormonet ska vara detsamma. Mest troligt att dina värden tagit ett skutt neråt. xx

  6. Hahahaha, ditt tsh värde ligger givetvis då för högt vid blodprov. Höga värden av tsh och lågt värde på fritt t4 indikerar hypotyreos (brist på sköldkörtelhormon). Sry tänkte på att din kropp tagit ett skutt nedåt.
    xx

  7. Precis som Lottie säger så kan det vara själva bindningsmedlet (det som s a s håller ihop tabletten) som du reagerar på. Olika tillverkare använder ofta olika bindningsmedel. Jag bytte en gång och blev otroligt illamående.

  8. Jag är läkare (utbildad i USA) och själv hypotyreos-patient och en otroligt viktig sak jag lärt mig, är att det definitivt är skillnad på olika märken. Dock ska det amerikanska märket ”Synthroid” vara det bästa som finns (tillsammans med något tyskt märke jag inte minns namnet på) och jag ser till att få den skickad till mig i Sverige. Levaxin är nämligen inte särskilt bra. Något annat som inte är bra, är generiska amerikanska märken (alltså annat ”Levothyroxine” än Synthroid).
    Man har nämligen upptäckt att dessa har olika doser T4 i piller av samma styrka – det är alltså ett produktionsfel.. Så hypotyreos var ett av mycket få tillfällen vi brukade fylla i ”dispense as written” på receptet, så att patienterna aldrig kunde byta till generiska märken. Det är ingen jätteskillnad i pris heller, så det är ok.
    Sedan kan ju ens behövda dos faktiskt ändras under livet, så vid misstänkta symtom bör man ta ett blodprov. Och glöm inte att ta medicinen på fastande mage, minst en timme från tandborstning/tandskölj (fluor stör upptaget) och inte i samband med järn eller laktosintag.

    Hade turen att jobba med en av USAs bästa endokrinologer under min utbildning och det var faktiskt det som fick mig att äntligen få ordning på mina besvär. vanliga läkare går bara efter vad böckerna säger, vilket jag förmodligen också hade gjort om jag inte träffat honom…

    Lycka till

    • hej ang synthroid hur vet man styrkorna jag har 125 mg levaxin just nu mått skit sen dom tog min sköld körtel …. tänkte beställa denna synthroid …. mvh jeanette

    • Hej AF,

      Så intressant att höra att du som läkare har personlig erfarenhet av Hypotyreos.

      Jag är själv diagnostiserad som hypotyreos-patient och mår idag utmärkt. Från början gjorde jag dock inte det, och precis som du skriver berodde det på att jag de första åren under min sjukdom medicinerades med Levaxin. Den är helt enkelt inte bra- den är som jag ser det totalt verkningslös. Jag blev så illa tvungen att remittera mig själv till en läkare med lite ”öppnare” förhållningssätt än den övriga svenska läkarkåren, och fick på egen begäran utskrivet Armour Thyroid. Den har du nog hört talas om, den är ganska omtalad av Hypotyroes- patienter. För att göra en lång historia kort så mår jag sedan några år tillbaka, efter att ha börjat med Armour Thyroid, bättre än någonsin.

      Vad har du för synpunkter på och erfarenheter av denna medicin? Läkarnas åsikter skiljer sig avsevärt åt när det gäller just denna medicin. Det svenska Läkemedelsverket verkar, med märkliga motivationer, sky denna medicin som pesten. Om jag inte har missuppfattat saken så tor jag till och med att Läkemedelsverket har stoppat licenserna på fortsatt utskrivning av Armour Thyroid. Vad anser du om detta? De jag har läst om på nätet, och pratat med personligen (en hel del), som faktiskt lyckats få denna medicin är väldigt positivt inställda till medicinen, liksom jag.

      Har du några erfarenheter av Armour Thyroid? Vad skiljer Armour Thyroid från Synthroid? Naturligt- Syntetiskt?

      Skönt förresten att höra att du inte bara går efter vad böckerna säger, de kan ju inte veta allt om varje människa. :)

      Vänliga hälsningar

      Therese

  9. Hej! Jag har också problem med sköldkörteln och äter levaxin. De symtom låter som att du får i dig för lite av hormonet. Kanske skiljer det sig mellan olika märker och du behöver en högre dos nu? Hoppas du mår bättre snart i alla fall! Lycka till :)

  10. Hej Nati, jag skulle jättegärna vilja veta vilken läkare det var som skrev ut Levaxin till dig, behöver en bra läkare..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>